Ville Kopra Tämä on Koobran sivallus

Mikä on Soinin vaihtoehto?

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ilmoitti vastustavansa hallituksen päättämää kilometrikorvausten ylikompensaation purkua. Soinin mielestä esitys ”tuhoaa yrittäjyyttä”, ja johtaa verotulojen pienenemiseen. Tiedä sitten, kuinka hyvin esitys on ymmärretty, kun Soini ainakin Hesarin mukaan viittaa kannanotossaan ”kilometrikorvausten nousuun”.

Ei ole sinänsä yllätys, että oppositiojohtaja vastustaa jotakin hallituksen esittämää uudistusta. Mutta jokin tässä kannanotossa on erityisen kuvaavaa.

Esimerkki: Jos palkansaajan työmatkat ovat vuoden aikana olleet yhteensä 40 000 kilometriä, palkansaaja on voinut saada Verohallinnon kustannuspäätöksen mukaisesti verovapaana kustannuksen korvauksena 18 000 euroa. Keskimääräisesti laskettuna palkansaajalle työmatkoista aiheutuvat kiinteät kustannukset ovat 6 214 euroa ja muuttuvat kustannukset 7 200 euroa eli yhteensä työmatkoista on aiheutunut palkansaajalle kustannuksia 13 414 euroa. Nykyinen laskentamalli johtaa tältä osin näin ollen keskimääräisesti arvioituna 4 586 euron ylikompensaatioon.

On selvää ettei keskimäärä kuvaa kenenkään tilannetta täsmällisesti, mutta kilometrikorvauksia ei voida mitoittaa kunkin tilannetta täsmälleen vastaaviksi - siitä syntyisi valtava byrokratiakustannus. Kun ollaan sellaisessa tilanteessa, missä uusia verotuloja on joka tapauksessa eri tavoin kerättävä kasaan, niin kilometrikorvausten tason oikaisua voi mielestäni pitää tämänkin esimerkin valossa suhteellisen ymmärrettävänä tapana tehdä pientä korjausliikettä. Ellei mitään muutosta tehdä, toisten korvaukset tulevat käytännössä muiden veronmaksajien kustannettaviksi. Jotkut ovat jopa viitanneet, että nykyiset tasot tuovat mieleen enemmän Kreikan kuin Suomen verojärjestelmän.

Palkansaajajärjestöt eivät asiassa hallitusta kiittele. Loppujen lopuksi huoli on siitä, maksaako työnantaja sen erotuksen, jonka valtio tähän asti on enemmän tai vähemmän vailla perusteita maksanut. Sekään ei liene yllätys, että kysymys kuului kehysriihessä SDP:lle pidemmän pohdinnan asioihin. Hallituksesta käsin on kuitenkin pystyttävä katsomaan tilannetta kokonaisuuden ja yhteisen edun kannalta.

Mitkä sitten olisivat Soinin ratkaisut?

Kilometrikorvausuudistuksen lisäksi Soinille ei käy tuloverotuksen taulukkojäädytykset, ei ALV:n korotus eikä tietenkään kuntauudistus.

Näiden sijaan Soini tarjoilee budjettiin kehitysavun lopettamista, euroalueesta eroamista ja työnantajien Kela-maksun palauttamista.

Let’s see.

Kehitysavun lopettaminen vähentäisi valtion menoja noin 900 miljoonaa vuodessa. Tämä johtaisi siihen, että valtion velka / BKT olisi 46,6 % (VM:n suhdanne-ennuste, kesäkuu 2012) sijasta tuon toimenpiteen jälkeen noin 46,1 %. Momentin koko on muuten sattumalta samaa suuruusluokkaa, kuin Suomen Kreikalta ja Espanjalta saamat vakuudet yhteensä. Vähän jää vajaaksi. En ryhdy tässä pohtimaan, minkälaiset vaikutukset kehitysyhteistyön lopettamiselle olisi Suomen kansainväliselle asemalle, kauppasuhteille jne. Velkaantumiseen tällä raa'alla esitysksellä olisi kuitenkin hyvin rajallinen vaikutus.

Myöskään eurosta eroamisen budjettivaikutukset eivät olisi häävit. Koska Suomi saa uusille takausosuuksilleen vakuudet, ero eurosta ei enää parantaisi Suomen tilannetta. Tukiohjelmista vastaavat yhteiset kriisirahastot ERVV ja EVM, ja ne jatkavat sovittujen pakettien toteuttamista. Niissä on mukana myös Suomen takausvastuu (mutta vakuusvastineella). Rahaa ei lähde Suomesta mihinkään, eikä tyhjästä leikkaaminen tilannetta myöskään mihinkään muuttaisi.

Vanhasen/Kiviniemen hallituksen vastuista yksipuolista irrottautumista Soini ei ymmärtääkseni ole esittänyt.

On tietysti mielenkiintoista nähdä, syntyykö syksyn aikana uusia rapotteja tai selvityksiä, joiden perusteella ero eurosta olisi Suomelle kokonaisuudessaan kannattava hanke. Epäilen vahvasti. Vakuusvaatimuksensa kanssa Suomen asema eurossa on parempi kuin yhdenkään toisen AAA-maan.

Kela-maksun palautus toisi vajaan miljardin valtion kassaan, mutta loppujen lopuksi kansainvälisessä kilpailussa sinnittelevää vientisektoria verottamalla valtiontaloutta ei saada tasapainoon – ei etenkään matalasuhdanteessa. Hallitus on toteuttanut esimerkiksi yhteisöveron laskun, energiaveroleikkurin viemisen minimitasolle ja tällä hetkellä valmistaudutaan mm. T&K-vähennyksen käyttöönottoon. Näidenkin jälkeen ollaan huolissaan – aiheellisestikin – siitä, mitkä ovat esim. rikkidirektiivin seurausvaikutukset. Rikkidirektiivin, jonka Suomi Kiviniemen hallituksen aikana kuittasi ilman vaikutusarvioita. En usko hetkeäkään, että Timo Soini ja Perussuomalaiset paiskaisivat vientiteollisuutta Kela-maksulla tilanteessa, jossa rikkidirektiivi uhkaa aiheuttaa satojen miljoonien lisäkustannukset yrityksille ja heikentää tätä kautta työllisyyttä.

Jos Keskusta olisi hallituksessa, maataloustukien säästöt olisivat varmaankin hieman pienemmät, mutta ALV:ia korotettaisiin 2 prosenttiyksiköllä nykyhallituksen 1 prosenttiyksikön sijasta. Kuntauudistuksen osalta taas – niin, kuntauudistuksessa tehtäisiin varmaan jollakin lailla ”keskustaystävällisempi” versio, osaamatta nyt tarkentaa mitä tämä voisi olla. Vakuusvaatimuksella höystetty europolitiikka kaiken järjen mukaan Keskustalle kelpaisi, koska he omalla pääministerikaudellaan ottivat isoimmat Kreikka-vastuut Suomen piikkiin ilman mitään vakuuksia.

Hallituksen työ on toteuttaa valitsemaansa linjaa ja viedä näin maata eteenpäin. Opposition tehtävä on esittää oma vaihtoehtonsa, ja pyrkiä sitä kautta haastamaan hallitus ja vaihtaa vaaleissa valta. Keskustalla on vankka hallituskokemus ja ymmärrys yhteistyön vaateista. Timo Soinista tekee vaarallisen se, ettei hän näytä pyrkivän valtaan – eli rakentamaan aitoja vaihtoehtoja - vaan tyytyy lietsomaan ennakkoluuloja ja väärinymmärryksiä. Väite siitä, että kehitysapu lopettamalla ja eurosta eroamalla Suomi setvisi tiensä selvimmille vesille, ei selviä läpi mistään todenmukaisuustestistä. Päinvastoin nämä molemmat johdattaisivat Suomen avain uusille, tuntemattomille vesille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (59 kommenttia)

joni heiskanen

''Kehitysavun lopettaminen vähentäisi valtion menoja noin 900 miljoonaa vuodessa.''

päläpälä..

''Velkaantumiseen tällä raa'alla esitysksellä olisi kuitenkin hyvin rajallinen vaikutus.''

Nyt on sekin päivä nähty kun joku sanoo, että 900 miljoonan euron menoerä vuodessa on pikkusumma.

Kaikki on pientä sosialistille kun saa mässätä muiden rahoilla.

Toivottavasti sinusta ei tule poliitikkoa ainakaan ikinä. Vai oletko jo?

Väinö Hiltunen

Demareille pikkusumma. He ovat tottuneet Jutan johdolla siirtelemään isompia rahoja EU-"neuvotteluissa".

Pekka Roivanen

Kielipolitiikan uudistamisella on saatavissa paljon säästöjä. Lisäksi moni laajasti epäoikeudenmukaiseksi koettu järjestelmän ominaisuus korjaantuu ja valtion uskottavuus rasismin vastustamisessa kasvaa.

Kukaan ei tiedä paljonko maksaa, että pienen pieni vähemmistökieli on enemmistökielen asemassa. Kustannukset saattavat olla noin 2 miljardia vuodessa.

Hallitus voisi muuttaa perusopetus - ja lukiolakeja siten, että opetus sallitaan suomeksi ja ruotsiksi. Kun molemmilla kansalliskielillä kielletään opettamasta samassa koulussa, on kaksi erilaista koulujärjstelmää, joilla on omat hallintonsa.

Segregaatio luonnillisesti maksaa ja valtio avustaa kuntia suomenruotsalaisten segregaatiokoulujen ylläpitämiseksi aika ruhtinaallisesti. Suomenruotsalaista lasta tuetaan noin 700 euroa suuremmalla summalla vuodessa kuin suomalaista ja maahanmuuttajalasta. Luvut Helsingistä.

Hallitus ei julkisesti kai kehtaa sanoa, että suomenruotsalainen lapsi on hallituksellemme tärkeämpi kuin muut. Teot näyttävät kuitenkin mitä mieltä hallitus on.

Sallimalla kuntia järjestämään opetus suomeksi ja ruotsiksi samassa koulussa, helpottaa hallitus kuntien taloudellista tilannetta.

Koulusegregaatio on tietenkin vain osa 2 miljardin kustannuksia. Otin sen esille asiana, jonka korjaaminen vaikuttaa moneen asiaan: parantaa taloutta kunnissa ja valtiolla sekä antaa valtiosta kuvan, ettei se ole rasistinen.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Kehitysavun lisäksi voidaan lopettaa EU:n sisäinen kehitysapu. Ei ole mitään mieltä siinä, että länsimaiset kansantaloudet velkaantuvat maksaessaan (kehitys)avustuksia toisille.

Käteisvaroiltaan maailman rikkain valtio Kiina ei jakele rahojaan vastikkeetta, vaan heillä on tekemisen meininki afrikassa.

Soini on monet kerrat kritisioinut EU:n sisäisiä tulonsiirtoja kuten esim. isolle-britannialle maksettavat ylimääräiset maataloustuet.

Minkä takia pääomaköyhän Suomen tulee elättää ökyrikkaita landlordeja briteissä? Tähän voisi kopra vastata kun tuntuu olevan kaikkien alojen asiantuntija.

Juha Kuittinen

Odottaisin kansanedustajilta esimerkkiä noista kompensaatioista: 6,5 % palkkiokorotus leikattaisiin...

Lauri Korhonen

"Kun ollaan sellaisessa tilanteessa, missä uusia verotuloja on joka tapauksessa eri tavoin kerättävä kasaan, niin kilometrikorvausten tason oikaisua voi mielestäni pitää tämänkin esimerkin valossa suhteellisen ymmärrettävänä tapana tehdä pientä korjausliikettä."

Selvennätkö vielä mitä tekemistä Valtion verotulojen keräämisellä on työnantajan maksamien verottomien kulukorvausten kanssa?

Sinänsä mielenkiintoista että muka työntekijöiden etua ajava SDP on kiristämässä nimenomaan työntekijän omavastuuta.

AAA luokitus on suuri huijaus joka johtaa entistä suurempiin Suomen vastuisiin.

Puhuiko Urpilainen muunneltua totuutta EVM käsittelyssä? Mikä sinun roolisi asiassa on?

YLE: "Oikeuskanslerinvirasto on aloittanut alustavat selvitykset eduskunnan päätöksestä, jolla hyväksyttiin EU:n uusi pysyvä kriisirahasto EVM. Asiasta on virastoon tullut yksityishenkilön tekemä kantelu. Siinä pyydetään selvittämään, oliko eduskunnalla kaikki olennainen tieto käytettävissään päätöstä tehtäessä.

Kiistaa on ollut siitä, saako pysyvä kriisirahasto aina lainoilleen etuoikeutetun velkojan aseman eli maksavatko tukea saaneet maat lainansa ensimmäisenä takaisin juuri EVM:lle. Ensisijaisuus on kirjattu vain eduskunnan hyväksymän sopimuksen johdantoon eikä varsinaisiin pykäliin.

Suomen hallituksen tulkinnan mukaan EVM:llä on aina etuoikeus. Sen sijaan talouskomissaari Olli Rehn ja valtaosa suomalaisista europarlamentaarikoista ovat sitä mieltä, että ensisijaisuudesta päätetään tapauskohtaisesti."

http://yle.fi/uutiset/oikeuskansleri_tutkii_evm-so...

Juha Kuittinen

ERVV:n "salaiset Kreikkakansiot" ovat KHO:n käsiteltävänä.....

John Jarvz

Suomi säästäisi yli miljardin vuodessa laittamalla täysstopin humanitaariselle maahanmuutolle. Maahanmuutosta leikkaaminen on yksi harvoista kohteista, josta leikkaamalla suomalainen yhteiskunta hyötyisi muutenkin kuin taloudellisesti. Mielestäni on käsittämätöntä, että yhteiskunnan perustoiminnoista leikataan, mutta maahanmuutosta ei leikata yhtään.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Mikä sitten on Urpilaisen vaihtoehto?

Kilometrikorvauksen leikkauksella laskennallisesti saavutettava säästö (45-70milj. euroa) nollaantuu, jos kaikki 800000 korvauksia saavaa ajavat 10-16km/kk enemmän, kuin aikaisemmin.
Huomioitavaa on myös se, että kilometrikorvauksia on jo kerran leikattu tänä vuonna. Nyt ehdotettu taso on paluu vuoteen 2007 ja yli 15000 km ajavilie paluu jonnekin 90-luvulle.

Polttoaineiden veroa nostettiin vuoden vaihteessa myös rankasti.

Tässä kilometrikorvaus leikkauksessa taitaa käydä samoin, kuin autoverokorotuksenkin kanssa. Sillä aiheutetulla kaupan vähenemisellä verotulot laskevit. On jo ennustettavissa, että tänä vuonna uusien autojen myynnissä jäädään viime vuotisesta noin 130000 autosta noin 20000 autoa pakkaselle. Autoliikkeet ovat jo joutuneet irtisanomaan henkilöstöä ja sehän tarkoittaa myös verotulojen vähenemistä.

Käyttäjän samihaukka kuva
Sami Haukka

Outoa että työläisten hyvinvointiin panostava puolue vain lisää veroja ja ottaa etuuksia pois. Samalla tietenkin antaa rahaa maille jotka ovat omalla hölmöydellään taloutensa tuhonneet. mikä logiikka tähän yhtälöön sopii?

Lauri Korhonen

Miten väitetty työläisen hyvinvointiin panostaminen näkyy ei ole minulle vielä selvinnyt.

Käyttäjän villejalovaara kuva
Ville Jalovaara

Oppositiosta on helppo arvostella yhtä budjetin yksityiskohtaa. Jos hallituksen esittämä ei kelpaa, toivotaan, että syksyllä nähdään perussuomalaisilta oma vaihtoehtobudjetti, jossa menot ja tulot on tasapainoissa, niin sitten vaihtoehtoja voidaan helpommin vertailla.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Ville Kopra: "Rahaa ei lähde Suomesta mihinkään, eikä tyhjästä leikkaaminen tilannetta myöskään mihinkään muuttaisi."
.......
2012 toinen lisätalousarvio/ määrärahat.28.92.88. :

"Suomen osuus Euroopan vakausmekanismin pääomasta (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 437 920 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan vakausmekanismin (EVM) pääoman maksamiseen."

.......

Miksi minusta tuntuu siltä, että joku täällä valehtelee?

Johan Lom

On helposti osoitettavissa, että nykyiset kilometrikorvaukset ovat pikemminkin alakanttiin kuin yläkanttiin - ja nimenomaan paljon ajavien kohdalla.

Valtio ei lisää verotuloja lainkaan siitä, että työnantajat maksavat vähemmän korvauksia duunareille. Työnantajien etuhan se toki on, mutta perinteisesti on ajateltu, että demarit pitäisivät duunarien puolta.

Tällaisten demariehdotusten pohjalta on kuitenkin tehtävissä se intuitiivisestikin jo aiemmin todeksi tuntunut johtopäätös, että demarit eivät ole ensisijaisesti ajamassa duunarien etuja, vaan lietsomassa yleisen kateuden ilmapiiriin nojautuen kaikenlaista valtion holhoamista ja rahastusta.

Lisäksi on todettava, että demarien tekemään tulo- ja menoarvioon sisältyvä "solidaarisuusvero" rankaisee toimeentulohuolien parissa kamppailevia perheen elättäjiä. Jos todella puhuttaisiin "Wahlroos-verosta", niin sitten raja pitäisi asettaa jonnekin 500.000 euron vuositulon tietämille, jossa vaiheessa pieni veronkorotus ei vaikuttaisi päivittäiseen kulutukseen. 100.000 euroa vuodessa tienaavat perheen elättäjät ovat keskituloisia - niitä, jotka S-Markertissa pähkäilevät onko varaa ostaa Lambi vessapaperia vai pitääkö tyytyä X-tra -laatuun.

Käyttäjän villekopra kuva
Ville Kopra

Ville Pihola: EVM pääomitus on kertasuoritus ja tehty tänä vuonna. Vastaavaa pysyvää menolisäystä ei ole olemassa, 2013 budjetissa tuota menoa ei siis ole.

Km-korvausesitys ei ollut demareiden esitys. Jokainen voi etsiskellä netinkin kautta niitä puolueita, jotka asiaa ovat pitäneet takavuosina esillä. Mutta perusteet muutoksilla ovat kuitenkin selvät, eli kun tiukka paikka tulee, noitakin korvauksia pitää pystyä käsittelemään. Ja kun asiasta on kerran sovittu, niin SDP pitää kyllä kiinni sovitusta.

Lauri Korhonen

Ai nyt kun asiasta nousee haloo esitys ei tullutkaan demareilta? Aivan sama keneltä esitys on alunperin tullut. Te asiaa muun vasemmiston kanssa kuitenkin nyt ajatte.

Seisoisitte nyt edes puheittenne takana mutta taitaa sekin olla liikaa vaadittu.

Odotan edelleen vastaustasi - mitä tekemistä valtion verotulojen keräämisellä on työnantajan maksamien verottomien kulukorvausten kanssa?

Väinö Hiltunen

Jaa, nyt vierität syyn km-leikkauksista muille puolueille. Hienoa seistä sanojensa takana, eiks jeh? Vastuunkantoa vastuunkantoa...

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Ville Kopra: "EVM pääomitus on kertasuoritus ja tehty tänä vuonna. Vastaavaa pysyvää menolisäystä ei ole olemassa, 2013 budjetissa tuota menoa ei siis ole."

Voiko olla muka niin, että 2013 budjetissa ei tarvitse huomioida asiaa enää millään maininnalla, jos 2012 toisessa lisätalousarviossa kohdassa 28.92.88. sanotaan kuitenkin näin:

"Myöhemmin vaadittaessa maksettavan pääoman osuus peruspääomasta on 11,14388 mrd. euroa. Hallintoneuvosto voi milloin tahansa keskinäisellä sopimuksella yksimielisesti päättää vaadittaessa maksettavan pääoman maksamisesta. Johtokunta voi vaatia pääoman maksamista, jos se on tarpeen maksetun pääoman palauttamisesta ennalleen 80 mrd. euron tasoon. Toimitusjohtaja voi esittää maksuvaatimuksen, jos se on tarpeen sen välttämiseksi, että EVM lyö laimin maksuvelvoitteitaan. Koska Suomi on esitetyn lain nojalla velvollinen maksamaan osuutensa vaadittaessa maksettavasta pääomasta, voi tämä johtaa arviomäärärahan ylittämiseen."

Käsittääkseni tässä on nimenomaan kyse hyvinkin suuresta mahdollisesta menolisäyksestä, joka pitäisi olla myös 2013 budjetissa selvästi mainittu! Riski pääoman lisäykseen on kuitenkin olemassa ja jopa vaarallisen suuri!

Miten VM on varautunut tähän, jos sitä ei edes budjetoida? Tuleeko silloin taas kiireellisenä käsiteltäväksi uusi lisätalousarvioesitys?

Toivoisin nyt parempaa huolellisuutta ja rehellisyyttä budjetti asioiden käsittelyyn!

Ps. Ihan vaan todistaakseni sen, että valehtelit sanoessasi ,"Rahaa ei lähde Suomesta mihinkään", niin kyllä sitä lähtee. Tässä on esimerkkinä yksi menoerä Kreikka II-tukipaketista tuoreesta 2013 talousarvioesityksestä kohdasta 28.01.69. :

"69. Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää eräiden sijoitustuottojen siirtoon Kreikan valtiolle.

Selvitysosa: Valtioneuvoston tiedonannossa 1/2012 vp todetun mukaisesti euroryhmä päätti 21.2.2012 osana Kreikan valtion rahoitustukipakettia, että euroalueen jäsenvaltiot siirtävät niiden kansallisten keskuspankkien eräistä Kreikan valtionvelkakirjoihin tekemistä sijoituksista saatavat tuotot Kreikan valtiolle. Suomen osuus näistä siirrettävistä tuotoista on 0,4 milj. euroa vuonna 2013.

2013 talousarvio 400 000
2012 II lisätalousarvio 1 900 000
"

Heikki Knookala

Takavuosina esittänyt??? Tehän ootte siellä NYT! te vastaatte mitä nyt tapahtuu, turha vinkua edellisten hallitusten tekemisistä...korjatkaa niiden virheet jos oote sitä mieltä että edelliset hallitukset ovat tössineet. Tää on juuri sitä vastuunpakenemista mitä nää poliitikot harrastaa. ikuinen virsi siitä kuka mitäkin teki edellises hallitukses jne....vielä kerran TE olette nyt hallituksessa, laittakaa NYT asiat kuntoon.

Sirpa Abdallah

Ville Kopra; "Vastaavaa pysyvää menolisäystä ei ole olemassa, 2013 budjetissa tuota menoa ei siis ole." Kyseessä on siis EVM:n Suomen osuus peruspääomaan 1,44 mrd. Toki tuo on budjetoitu 2012 budjettiin.

Mutta se että väitätte ettei 2013 budjetissa (ja on muuten jatkossakin joka vuosi lainan poismaksuun saakka) ole tuohon liittyen menoa on silkkaa puppua. On näet niin että tuosta SDP Jutta Urpilaisen vakuusvaatimuksesta johtuen Suomi joutui maksamaan osuutensa EVM:ään kerralla,ilmeisesti tämän vuoden lopulla. Tuon määrän 1,4 mrd euroa on Suomi joutunut ottamaan lainaa josta menee luonnollisesti joka vuosi myös korkoa. VvM on vahvistanut HS:n laskeman koron olevan ensi vuonna jopa 22 miljoonaa euroa,joka luonnollisesti pitää sisältyä 2013 budjettiin.

Näin taas kerran yritätte suorastaan valehdella blogissanne kansalaisille. Onko muuten Jutalle jo selvinnyt kuinka hän on valehdellut eduskunnassa kansanedustajille ja kansalaisille siinä samassa EVM:n ensisijaisuudesta? Tosin Juttahan on yrittänyt vierittää myöhemmin tuon valehtelunsa edustajien syyksi kun eivät ole lukeneet itse sopimusta. Eihän muuten Juttakaan sitä lukenut ensin,kun kehtasi väittää ensisijaisuuden olevan EVM:ssä mukana.

Muuten ne Jutan ja SDP:n vaatimat vakuudet ovat tulleet jaa tulevat jatkossa vieläkin kalliimmiksi veronmaksajillemme.

joni heiskanen

''En ryhdy tässä pohtimaan, minkälaiset vaikutukset kehitysyhteistyön lopettamiselle olisi Suomen kansainväliselle asemalle, kauppasuhteille jne.''

Miksi et avaa tätä lausuntoa hieman?

Jos pirulle on joskus antanut pikkusormen, se pikkuhiljaa yön pimeydessä nakertaa koko käsivarren mukaansa.

Kuka tämän pikkusormen on joskus päättänyt antaa?
ja kuka on tuo yössä saalistava piru?

Mitä Suomen pitää pelätä, kun se ei voi leikata tai lakkauttaa noita tukia?
Toisekseen, tuosta kommentista saa juuri sen kuvan minkä äskön kuvailin. Kehitysyhteistyö rahoja ei voi leikata koska se on isoa bisnestä joillekin. Kenelle?

Veikko Vitikainen

Tuo on Suomelle rankasti tappiollinen siitä riippumatta mihin maahan tuo tuki menee. Suomi rahoittaa tietyt projektit, ja USA määrää kuka tuon projektin toteuttaa. Joka tapauksessa Suomi ei koskaan saa niistä projekteista muuta kuin tilinumeron johon rahat pitää toimittaa. USA sopii omille firmoilleen kaikki muut toimitussopimukset. En ole katkera mutta kuitenkin???

Juha Kuittinen

"Leikkauksilla saadaan talous nosteeseen"- investoida ja elvyttää ei uskalla (vastuut painaa)..Miten käy taloustilanteen ja homekoulujen korjausten leikkausten käydessä täytäntöön?

Veikko Vitikainen

Kumpi on verotuksellisesti järkevämpää???? Yritysjohtaja voi vähentää kaikki kustannukset yrityksen pyörittämisestä poistoina. Ja lisäksi hän
voi firman tilille ostaa esimerkiksi kesähuviloita ilman minkäänlaisia verollisia rasitteita henkilöstökuluina. Onko tässä jonkinlainen kotimainen veroparatiisi upporikkaille pääomaveron kiertäjillä?

Johan Lom

Olet täysin pihalla, mutta alennun kommentoimaan kuitenkin.

"Poistot" tarkoittavat kirjanpidollisesti investointien kuollettamista. Niillä ei ole mitään tekemistä "yrityksen pyörittämiseen" liittyvien kulujen kanssa.

Ja onhan selvää, että "yrityksen pyörittämiseen" liittyvät kulut tulee voida vähentää tuotoista. Vai oletko eri mieltä? (Siinä tapauksessa lienet demari ...)

Voisitko esimerkinomaisesti valottaa mitä tarkoitat sillä, että "firman tilille voi ostaa kesähuviloita ilman minkäänlaisia verollisia rasitteita henkilöstökuluina"?

Jari Reinikka

Ai ei lähde yhtään rahaa? Sekin on väärin, niin kuin Pihola jo mainitsi. Tämä "ei lähde yhtään rahaa" on mielestäni kansan pahemman luokan harhaanjohtamista. Annatte sellaisen kuvan että tämä ei tule maksamaan Suomelle mitään.
Ai niin, mehän tienataan tällä!

Pekka Roivanen

Tiedät kai Ville, että verovihallinto laskee vuosittain verottoman km-korvauksen määrän.

Sinun esittämäsi laskelma poikkeaa verohallinnon laskelmista.

En usko, että verohallinto laskee ja olisi laskenut km-korvauksen määrän väärin vuosi toisensa jälkeen.

Sinun laskelmasi Ville on väärä. Niin uskon.

Sinulla lienee jokin motiivi, kun esittelet väärän laskelman. MIkä se on?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kevennyksenä tähän kilometrikorvausasiaan voidaan sijoittaa norjalaisperäinen tarina kahdesta suomalaisesta autoilevasta myyntiedustajasta:

Pekka ja Toivonen olivat olleet myyntikierroksella ympäri Suomea. Eräs orimattilalainen kauppias Lahdesta ei ollut maksanut laskuaan , joten Toivonen määräsi Pekan kirjoittamaan karhumakirjettä. Kun Pekka oli kirjoittanut sen, hän näytti sitä Toivoselle, joka sanoi:
-Pekka , tämä on ilkeä, kirjoita ystävällisemmin.

Pekka kirjoitti uuden ja näytti Toivoselle, joka sanoi:
-Tuokin on liian pahansisuinen, kirjoita ystävällisemmin.

Pekka näytti kolmannen version Toivoselle , joka sanoi:
-Tämä on hyvä, Pekka. Korjaa vain nuo kirjoitusvirheet. Saatana kirjoitetaan yhdellä n-kirjaimella, tappaa-sanassa on kaksi p-kirjainta ja muista, että puukko-sanassa on kaksi u-kirjainta.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Mielestäni varteenotettava leikkauskohde 2013 talousarvioesitykseen olisi kohdassa 28.91.41. Energiaverotuki.
Ja sieltä "Energiaintensiivisten yritysten veronpalautus".

Tälle on määrärahaa ollut budjetissa v.2010 vain 10 milj. euroa.
Vuonna 2011 se oli jo kolmin kertainen eli 30 milj. euroa.
Edelleen vuonna 2012 kasvu oli räjähdysmäinen sen ollessa jo 130milj. euroa.
Eikä tämäkään vielä riittänyt, kun v.2013 budjettiin samalle kohdalle varataan huimat 200milj. euroa!

Nykyinen hallitus on siis saanut tämän turvotettua lähes 7-kertaiseksi ja 2010 tasoon verrattuna 20-kertaiseksi!

Vertailun vuoksi kilometrikorvauksien leikkauksilla säästötavoite on 45-70milj. euroa.

Ja niille, jotka ei tiedä, mitä "energiaintensiivisten yritysten veronpalautus" on, niin se on just tätä:

"Oikeus hakemuksesta saada tuottamastaan sähköstä tukea on sillä, joka tuottaa sähköä:

1) tuulivoimalla;

2) vesivoimalaitoksessa, jonka nimellisteho on enintään yksi megavolttiampeeri;

3) puulla tai puupohjaisilla polttoaineilla;

4) kierrätyspolttoaineella;

5) biokaasulla;

6) metsähakkeella;

7) polttoturpeella nimellisteholtaan enintään 40 megavolttiampeerin lämmitysvoimalaitoksessa;

8) metallurgisten prosessien jätekaasulla;

9) kemiallisten prosessien reaktiolämmöllä siten, että kemiallisessa prosessissa syntyvät tuotteet käytetään sellaisenaan myyntituotteina tai jatkovalmistuksen raaka-aineina."

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Joku tässä mättää, kun "Yksi ihan oikea selitys on se että Suomessa sähkölaskusta 30-40% on veroja. Pelkkä sähkövero on 2,09469 snt/kWh (alv 23%), saman verran kuin sähkön pörssihinta nyt." http://savolax.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113741-s%C...

Valtiovalta siis ottaa ja antaa. Mikä järki siihen liittyy, että annetaan tukea tuotannolle, jota toisaalta raskaasti verotetaan. Vähintäänkin pitäisi selvittää sähkötuotannon kokonaistuotto valtiolle. Ei kai tilanne sentään sellainen ole, että tuet ovat veroja suuremmat.

Lähtökohdaksi ehdotan, että sähkötuotannon tuet poistetaan ja vastaavalla summalla alennetaan sähkön verotusta. Ei siinä valtio ainakaan mitään menettäisi.

Matti Jalagin

Kopra.

Eikö olennaisinta olisi kysyä, mikä on hallituksen vaihtoehto sille, että lastenlapsemme eivät ihan vielä velkaantuisi, kun eivät ole töissäkään?

Ei taida olla opposition vika, että te otatte tänäkin vuonna melkein 8 miljardia euroa uutta velkaa; jos edes riittää.

Tuo sormet ojoon ja huuto "ottakaa varas kiinni" ei mene enää läpi.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Hyvä esimerkki ja kirjoitus siitä mitä tapahtuu jos käyttää aikansa 99% politiikan ja politikoimisen opiskeluun ja 1% faktojen sisäistämiseen.

Poliittisen retoriikan osalta = 9+
faktoihin perustava sisältö = 5-

Käyttäjän AnteroTossavainen kuva
Antero Tossavainen

Tässä on demareiden lääke kaikille.

"Sdp:n puoluesihteeri Mikael Jungner laukoo Talouselämässä, että 10 000 euron kuukausitulot ja miljoonan euron omaisuus riittävät täyttämään normaalin elämän tarpeet."

Käyttäjän AnteroTossavainen kuva
Antero Tossavainen

Yhä uudestaan ja uudestaan ihmettelen miten tuo "demareiden vaalikarja" äänestää tyyppejä , jotka nauravat äänestäjilleen päin naamaa ja pitävät pilkkanaan.
On siinä porukka.

Lyön vaikka vetoa siitä, ettei kaikki (noin 20% suomalaisista äänioikeutetuista) sdp äänestäjistä yllä tuohon "demareitten normaaliin" elämään, mitä Jungner mainostaa.

Yltääkö Ville Kopra ?

Petteri Forsten

Jos tehtäisiin Nokiat ja leikattaisiin kertaluonteisesti virkamieskuntaa niin että tuntuu. Puhutaan jos mistäkin uudistuksesta mutta jokainen askel kohti "uutta" on johtanut keski- ja ylemmän tason virkamiesten lisääntymiseen joko määrällisesti taikka suhteellisesti.

Otetaan juustohöylä ja kaikille valtionhallinnon yksiköille määräys, 20%:a näistä virkamiehistä saa joko kultaisen kädenpuristuksen taikka hommat loppuvat vuoden sisään. Tehdään samat tukitoimet kuin Nokia (kai) on yrittänyt, eli perustetaan uusia yrityksiä, annetaan koulutusta, jaetaan starttirahoja ja luodaan työpaikkoja. Luulisi että siellä valtionhallinnossa on yhtä jos toista osaajaa. Toisin sanoen pois kuluttamasta rahaa ja tekemään tuottavaa työtä.

Niin ja tämä koskee myös (ja etenkin) kuntapuolta. En tiedä kuka senkin mahtavan päätöksen teki että kuntayhtymässä on 5 vuoden suoja-aika ja ne ketjuttuvat. Kyseinen henkilö pitäisi passittaa tervalla ja höyhenillä johonkin missä aurinko ei paista.

Lopuksi voitaisiin tarkistaa palkkoja siellä tornin huipulla, on se ihan pikkuisen ihmeellistä että puoluepoliittisin perustein valitaan esimerkiksi Espooseen kaupunginjohtaja joka tienaa saman verran kuin lontoon pormestari. On pikkuisen erilainen mittasuhde. Julkisen puolen ei pidä ryhtyä kilpailemana yksityisen puolen palkoilla, bonuksilla taikka eduilla.

Resurssit sinne missä niitä tarvitaan, eli hierarkian pohjalle. Minä maksan mielummin 10k€ huipputason sairaanhoitajalle kun byrokraatille.

Käyttäjän pirjoviitasaari kuva
Pirjo Viitasaari

Keskustelu kilometrikorvauksen tasosta on ihan väärällä uralla. Kilometrikorvauksen määrä tulisi olla sama kuin vapaan autoedun verotusarvo 18000 km omien ajojen ajomäärällä. Silloin peli olisi reilu.

Hallitus säätänee tätä Trafin laskuria myös. Antaa vääriä tietoja.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ekoautoilu/autoilu...

Järjettömintä tässä on se, että työnantajat joutuvat lisäämään omaa autokantaa, työntekijän auton seisoessa pihalla. Autoteollisuus kiittää, ympäristö ei. Mitä väliä tuolla jälkimmäisellä, vai onko?

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Pirjo, alat päästä asian ytimeen ja syy kilometrikorvausten jo toiseen tänä vuonna tapahtuvaan leikkaukseen alkaa hahmottua:

http://villepihola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113309...

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

"Esimerkki: Jos palkansaajan työmatkat ovat vuoden aikana olleet yhteensä 40 000 kilometriä, palkansaaja on voinut saada Verohallinnon kustannuspäätöksen mukaisesti verovapaana kustannuksen korvauksena 18 000 euroa. Keskimääräisesti laskettuna palkansaajalle työmatkoista aiheutuvat kiinteät kustannukset ovat 6 214 euroa ja muuttuvat kustannukset 7 200 euroa eli yhteensä työmatkoista on aiheutunut palkansaajalle kustannuksia 13 414 euroa. Nykyinen laskentamalli johtaa tältä osin näin ollen keskimääräisesti arvioituna 4 586 euron ylikompensaatioon."

Taisit unohtaa yhden jutun. Kiinteiden kustannuksen lisäksi palkansaaja menettää ajomatkoihin myöskin aikaa. 40 000 kilometrin vuosittaiseen ajamiseen uppoaa vaikkapa 80 km/h keskinopeudella(yliarvioitu) 500 tuntia, mikä kääntyisi työhön kulutettuna aikana reilusti yli tuon sinun laskemasi 4 586 euron ylikompensaation.

Hannu Kosunen

Tuo ajanmenetys taitanee riippua palkansaajan työsopimuksesta. Kuukausipalkkalaisille maksetaan sama summa / kk riippumatta siitä viettääkö hän autossa 5 vai 50 tuntia. Jos palkka makstaan työkohteessaoloajalta niin silloinhan tunneilla on merkitystä.

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Aivan. Käsittääkseni ajotunneista ei makseta ylityökorvaustakaan. Näin oli ainakin metallilla työskennellessäni.

Käyttäjän pirjoviitasaari kuva
Pirjo Viitasaari

Nyt sekoaa puurot ja vellit. Ammatinvalinta-asia. Kulukorvaus ja palkkaus on pidettävä erillään.

Entä jos matkustan julkisella kulkuneuvolla, vaikkapa junalla Helsingistä Rovaniemelle. Jos autolla ajavalle maksetaan kilmoetrikorvauksen osana korvausta menetetystä ajasta, niin pitäisikö myös junalla matkustavalle maksaa junakilometrikorvausta?

Hannu Kosunen

Ville Kopra: otatko vuosittain pankista lainaa voidaksesi lahjoittaa osan lainaamastasi summasta varattomille naapureillesi? Ja jos et näin tee niin mitähän naapurisi ja ystäväsi ajattelevatkaan...

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Hannu osui asian ytimeen. Moniko yksityistalous ottaa 80 000 euron lainan ja lahjoittaa siitä 10 000 euroa "vähävaraisille" naapureille.

Itse toteaisin, että hoida omat asiasi ja velkasi, niin minäkin teen.

Demarit puolestaan ottavat sun ja lastenlastesi puolesta velkaa pää punaisena ja lahjoittavat tuon summan asiansa huonosti hoitavien, pankkiirien bonusten ja gepardihattujen elintason turvaamiseksi.

Hannu Kosunen

Kehitysapu on hieman kaksipiippuinen juttu. Sitähän on eri muodoissaan annettu kai 60-70 luvuilta lähtien (paremmintietävät korjatkoon) ja silti avustettavien määrä kasvaa vuosi vuodelta, näinhän olemme saaneet uutisista lukea. Tämän seurauksena avuntarvitsijoiden määrä kasvaa vuosi vuodelta ja vastaavasti avun määrää on lisättävä vuosi vuodelta jos halutaan pitää taso samana. Missä vaiheessa tulee raja vastaan, että apua ei voida enempää antaa, 10 vuotta vai 30 vuotta?

Ainakaan lainarahalla tätä ei pitäisi ylläpitää.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Ai niin. Unohdin kokonaan jutun jonka luin perjantain kauppalehdestä.

Suomi kouluttaa VASTIIKKEETTA 17000 ulkomaalaista opiskelijaa parhaillaan.

Suurimmat ryhmät tulevat afrikasta ja kiinasta.

He käyvät hakemassa suomesta ilmaisen opetuksen ja lähtevät muualle töihin.

TÄYSIN HÖLMÖLÄISTEN HOMMAA. Jopa sosiaalitanttojen luvattu maa ruotsi tukki tämän porsaareiän ja laittoi hintalapun kiinalaisinvaasiolle.

Suomella EI ole varaa olla koko maailman ja varsinkaan kassavaroiltaan suurimman valtion eli Kiinan sosiaaliaputoimisto.

Heikki Knookala

pitäiskö myös puuttua ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuteen ja työmatkojenn vähennysoikeuteen, paljonkohan ne tuottaisivat?

Käyttäjän villekopra kuva
Ville Kopra

Km-korvauksilla on suhde valtion verotuottoihin, sillä jos verovapaan korvauksen päälle työnantaja maksaa erotuksen nykytilanteeseen nähden, syntyy verotettavaa ansiotuloa. Ja jos taas työnantaja maksaa ainoastaan uuden verovapaan tason mukaisen korvauksen eikä mitään päälle, syntyy työnantajalle verotettavaa tuloa erotuksen verran. Eli kun valtio rajaa verovapaat kustannuskorvaukset käyvien arvojen mukaisesti, se kerryttää kahta eri reittiä pitkin valtion verotuloja.

Budjetissa 2013 on 400 000 euroa varattuna siihen, että Suomen Pankki luopuu Kreikan velkapapereista saatavista tuotoista. Se on kaikkien euromaiden yhteinen päätös. Tuo vajaa puoli miljoonaa ei kuitenkaan lähde valtion verotuloista, vaan on laskennallinen tappio Suomen Pankin sijoituksista. 22 miljoonaa vakuuskustannusta ei budjetoida, kyseessä ei ole budjettimeno vaan korkotulon menetys. Budjettissa ei huomioida myöskään niitä hyötyjä, joita vakuussopimuksista aiheutuu.

Mielenkiintoista, jos PS esittää energiaveroleikkurin poistamista. Se on todella iso mätky vientiteollisuudelle, mutta jos näin on, niin siinä on aitoa vaihtoehtoa kyllä. Seurauksena olisi suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn heikentyminen, aleneva työllisyys ja valtiontalouden alijäämän kasvu.

Sirpa Abdallah

"22 miljoonaa vakuuskustannusta ei budjetoida, kyseessä ei ole budjettimeno vaan korkotulon menetys."

Onpas merkillinen tulkinta. Milloin korkokuluista on tullut tuottoja? Saako valtio EVM peruspääomaan syksyllä ottamansa lainan 1,4 mrd euroa ehdolla että lainanantaja maksaa Suomelle korkotuloa? Nyt onkin sitten SDP keksinyt todellisen rahasammon!

http://www.hs.fi/kotimaa/Suomi+maksaa+vakuuksista+...

Kannattaa kyllä perehtyä hiukan paremmin noihin Jutan vakuudesta aiheutuviin kustannuksiin (sis.EVM kertasuoritus lainalla). Itse sopimuksen teosta syntyneet kustannuksetkin ovat jo huomattavat.

Jaakko-Matti Kaakinen

"Mielenkiintoista, jos PS esittää energiaveroleikkurin poistamista. Se on todella iso mätky vientiteollisuudelle, mutta jos näin on, niin siinä on aitoa vaihtoehtoa kyllä. Seurauksena olisi suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn heikentyminen, aleneva työllisyys ja valtiontalouden alijäämän kasvu."

Hallitus ja SDP esittää ilmeen värähtämättä jatkuvia heikennyksiä tavan tallaajan elintasoon, sosiaaliturvaan, koulutukseen ja turvallisuuteen, mutta vähänkin jos yritetään höylätä teollisuudelta niin heti pelotellaan maailmanlopulla. Ketä hallitus edustaa? Kansaa vai teollisuutta?

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Ville Kopra, Mitäs, jos "Energiaintensiivisten yritysten veronpalautus" vaan jäädytettäisiin tämän vuotiselle tasolle, 130 milj. euroa? Siinä ei ole vielä yhtään leikkausta, mutta 70 milj. euroa säästöä hallituksen ehdoitukseen verrattuna. (2013 määräraha varaus 200 milj. euroa).

En pidä kovinkaan uskottavana selvitystäsi, että nimenomaan tästä johtuen seuraisi teollisuuden kilpailukyvyn heikentyminen, aleneva työllisyys tai valtiontalouden alijäämän kasvu. - Kaikki edellä mainitut tapahtuu joka tapauksessa hallituksen aivan loistavan euro-osaamisen ansiosta! Propaganda-pelottelulla ei ole tehoa, jos uhkakuva toteutuu suurella todennäköisyydellä muutenkin.

Käyttäjän bemarikari66 kuva
Bemari Kari

Tuosta 7200 euron muuttuvasta kulusta n.60% on polttoaineveroa ja kiinteästä kuluista osa on auton käyttöveroa. Nämä summat yhteenlaskettuna muuten vastaavat suunnilleen kirjoittajan mainitsemaa "ylikompensaatiota".

Sirpa Abdallah

Eikös näytä tutulta kun hallitus suunnittelee keinoja millä rokottaa veronmaksajia,niin pannaanpa autoilevat maksamaan. Heitä kun on vallan paljon maksumiehinä. Ei siinä sitten paina mitkään realiteetit kuten työllisyyden ja yrittäjyyden vaikutukset. Niin eikä tarvitse laskea mukaan edes kaikkia kustannuksia,kuten käyttömaksu tai dieselvero.

Onhan tässäkin blogissa jo käynyt selväksi että SDP:lläkin menot ovat tuloja joita ei tarvitse budjetoida. Huh heijaa mitä ovatkaan tämän hallituksen ministerit avustajineen.

Eero Tillanen

Sosialistit ovat aina valmiita varastamaan autoilijoilta ja kurittamaan yksityisautoilua muutenkin. Heillä ei ole mitään todellisia tavoitteita turhan autoilun vähentämiseksi, sillä he haluavat kupata yksityisautoilijoita mahdollisimman paljon. Etätyön tukeminen ei siksi kuulu heidänkään tavoitteisiinsa, kuten ei Kokoomuksenkaan.

Vanhat puolueet ovat kalkkeutuneet ja eivät keksi mitään uutta. Ellei sellaiseksi nyt sitten lasketa hallituksen ajamia suomalaisten rahojen pois jakamista, millä Suomi pyritään rikollisin keinoin ajamaan tilaan, missä meidän on pakko liittyä EU-liittovaltioon.

Käyttäjän villekopra kuva
Ville Kopra

Ville Pihola: Energiaintensiivisen teollisuuden energiaveroleikkurin laajennus on selvä poliittinen päätös, tämä on ihan totta. Se voitaisiin myös jättää tekemättä. Tämä on yksi toimenpide siinä "kasvukorissa", jonka avulla yritetään saada teollisuuden pyörät pyörimään nopeammin. Kilpailukyvyn parantaminen esim. alhaisilla palkoillakaan ei SDP:lle ja palkansaajaliikkelle sovi.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Poliittisena päätöksenä minäkin sitä pidän. Se, kuinka paljon se auttaa juuri tärkeää vientisektorin teollisuutta, on minulle jäänyt epäselväksi. Eli voitko tarkentaa, mitkä yritykset tästä hyötyvät eniten?

Myös pahoin pelkään, että tällaisista veroleikkureista on helposti muodostumassa ennemminkin pysyvä ja kasvava menoerä, kuin väliaikainen kilpailukyvyn kasvatuselementti. Kyseinen momentti on saanut lisäystä jo 2011 ja 2012 melko paljon, niin onko siitä ollut vielä havaittavissa haettua hyötyä?

Polttoaineveroon tuntuva parturointi voisi olla ehkä tehokkaampi tapa piristää kaikkea yritystoimintaa ja sillä myös palkansaajien palkankorotus paineet helpottaisi joksikin aikaa. Se kohdistuisi samalla myös kuljetussektoriin, joka on myös osaltaan teollisuuden kilpailukykyyn vaikuttava tekijä.

Viennin kilpailukyvyn parantaminen on todellakin tärkeä asia saada nopeasti kuntoon, koska teollisuus on jo nyt liputtanut tuotantoa ulos aivan liikaa. Teollisuuden pyörät pyörii nopeammin, mutta ne pyörät on valitettavasti muuttoauton alla. Paluumuuttoon niitä ei enää saa kovin helposti, jos ovat kerenneet aloittaa toiminnan maan rajojen ulkopuolella.

Minua kiinnostaa myös, mitä muita toimenpiteitä "kasvukoriin" on laitettu?

Jarmo Makkonen

Veronmaksajien tukemilla tuulimyllyillä ja aurinkopaneeleilla Suomen talous varmaan lähtee nousuun.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Henkilökohtaisesti en näe niiden energiatuotoksen määrän riittävän vientiin vaikka tuulimyllymetsiä ja aurinkokennopeltoja rakennettaisiin koko Suomi täyteen.

Toimituksen poiminnat